Aby bolo možné posúdiť, či je daný súťažiteľ v postavení, ktoré mu umožňuje správať sa do značnej miery nezávisle na jeho konkurentoch, zákazníkoch a spotrebiteľoch, je najprv nevyhnutné definovať výrobky, ktoré nemôžu byť zamenené s inými výrobkami. Jednoduchý test zameniteľnosti z hľadiska dopytu spočíva v sledovaní konania spotrebiteľov v prípade zvýšenia ceny jedného zo skúmaných výrobkov. Ak spotrebitelia vo výraznej miere prejdú na iný výrobok, možno hovoriť o tom, že tieto tovary vzájomne súťažia na tom istom trhu. V súvislosti s posúdením podielu na trhu zákon vychádza z vyvrátiteľnej právnej domnienky neexistencie dominantného postavenia pre prípad, keď príslušný súťažiteľ, či súťažitelia so spoločnou dominanciou dosiahli v skúmanom období na trhu menší ako 40 % podiel na trhu. Čím väčší je podiel na trhu určitého súťažiteľa, tým ľahšie možno dospieť k záveru o jeho dominantnom postavení.
Zo staršej rozhodovacej praxe Súdneho dvora Európskej únie je zreteľná tendencia zákonodarcu poskytovať ochranu primárne menším súťažiteľom na trhu. Na druhej strane je však potrebné opätovne zdôrazniť, že zákon dominantné postavenie nezakazuje. Dokonca nepostihuje bez ďalšieho ani súťažiteľov, ktorých dominantné postavenie na trhu nedosahuje podiel prevyšujúci 40 %, ak sa nepreukáže inak. I v prípade, že určitý súťažiteľ má dominantné postavenie na relevantnom trhu, má tento právo správať sa na trhu konkurenčne za predpokladu, že jeho správanie nie je zjavne neprimerané konkurenčným okolnostiam.
Markantný je i nový prístup k interpretácii a aplikácii hmotného práva spočívajúci v trende „ekonomickej ochrany súťaže“. Komisia EÚ sa v období po roku 2000 stále častejšie prikláňa v rámci rozhodovacej praxe k aplikácii súťažných pravidiel z ekonomického hľadiska (tzv. more economic approach). Vyznačuje sa tým, že základom rozhodovania o predpokladaných dôsledkoch posudzovaného správania súťažiteľov sa stala sofistikovaná mikroekonomická analýza (tzv. effect-based approach).
Z hľadiska toho, komu je ochrana adresovaná, je možné rovnako pozorovať odklon od poskytovania ochrany menším súťažiteľom na relevantnom trhu v prospech spotrebiteľa. Uvedené hľadisko je vyjadrené novodobým chápaním hospodárskej súťaže ako prostriedku zvyšovania spotrebiteľského blahobytu. Možno to demonštrovať na príklade oznámenia Komisie – usmernenia o prioritách Komisie v oblasti presadzovania práva pri uplatňovaní článku 82 Zmluvy o ES na prípady zneužívania dominantného postavenia podnikov na vylúčenie konkurentov z trhu (2009/C 45/02). Z uvedeného dokumentu vyplýva, že: „pri uplatňovaní článku 82 na zneužívanie dominantného postavenia zo strany podnikov s cieľom vylúčiť konkurentov z trhu sa Komisia zameriava na také druhy správania, ktoré najviac poškodzujú spotrebiteľov. Spotrebitelia využívajú výhody z hospodárskej súťaže prostredníctvom nižších cien, lepšej kvality a širšieho výberu nových alebo vylepšených tovarov a služieb. Komisia preto zameria svoje úsilie v oblasti presadzovania práva na zabezpečovanie toho, aby trhy riadne fungovali a aby spotrebitelia mohli ťažiť z efektívnosti a produktivity, ktoré sú výsledkom účinnej hospodárskej súťaže medzi podnikmi“.
Možno preto vítať uvedené modernizačné úsilie Komisie EÚ zamerané na zvýšenie spotrebiteľského blahobytu prostredníctvom hospodárskej súťaže a spočívajúce v nahradení formalistického prístupu k aplikácii súťažných pravidiel ekonomickým prístupom, a teda posun od právneho formalizmu k ekonomickému pragmatizmu.
|